Sportmassage

Wat is nu sportmassage?

“Sportmassage is het toepassen van een complex van handgrepen op een ontbloot en ontspannen lichaamsdeel van een gezonde sportbeoefenaar met het doel om diens lichamelijke conditie te verbeteren,te bestendigen en/of eventuele nadelige gevolgen van die sport weg te nemen, of deze zo min mogelijk te doen voelen.”

Goed, dat is een mooie omschrijving. Wat sportmassage feitelijk doet is het verbeteren van de afvoer van afvalstoffen en vocht, verbeteren van spierherstel waardoor blessures worden voorkomen en de sporter/persoon sneller weer actief kan worden.

Wanneer een persoon/(top)sporter een sportieve inspanning heeft gehad zal zich in de spier vocht en afvalstoffen ophopen. De meeste mensen herkennen dit als spierpijn en ‘lopen’ dit er wel even uit. Absoluut geen probleem, zolang dit op de juiste wijze gedaan wordt. Echter, daarmee heb je je spier nog niet geholpen. Er zal altijd wat afvalstoffen en vocht opgehoopt blijven. Deze resten worden ‘knopen’ en kunnen uiteindelijk zich ontwikkelen tot ontstekingen. Let op: dit kan snel plaatsvinden. Zeker bij sporters die op lager niveau bezig zijn waarbij het lichaam niet gewend is om de afvalstoffen af te voeren. Een goede sportmassage, 1x per 3 a 4 weken, voor beginnende sporters kan er al voor zorgen dat de kans op blessures drastisch daalt. Daarbij kun je dus lekker blijven sporten en voel je je ontspannen en vrij.

Een sportmassage kan vierledig ingezet worden:

  1. Kort na een inspanning (bijv. training of wedstrijd) om vocht en afvalstoffen in de spieren te laten afvoeren. De massage zorgt dan voor minder spierpijn en minder kans op blessures
  2. Tussen twee inspanningen in, bijvoorbeeld op een rustdag. Dit is een ontspannende massage. Heeft u spierpijn, vermoeide spieren, een stijve nek, een pijnlijke rug, of gevoelige benen? Dit is vaak het gevolg van de inspanning van de vorige dag. Een ontspannende massage kan dan iets voor u zijn. Een massage zorgt voor verlichting en bespoedigt het herstel. Voor sporters kan dat zijn na een training of wedstrijd. Het herstel wordt versneld zodat u zonder spierpijn of vermoeidheid verder kunt.
  3. Vlak voor een inspanning. Bij sportmassage gaat het meestal om de spieren die voor een bepaalde sport het meest belast worden. Sportmassage kan voor een training of wedstrijd gegeven worden waarbij de stimulerende massage zorgt voor een goede doorbloeding en de spieren voorbereidt op de komende prestatie.
  4. Bij (opnieuw) beginnende sporters kan de sportmasseur een belangrijke rol spelen bij bv. de opbouw van een goede conditie. Door samen met de sporter een goed gerichte training samen te stellen, wordt de kritische grens niet overschreden.

Ook als u geen sporter bent kunnen wij u van dienst zijn bij een stijve nek, een pijnlijke rug e.d. Gun uzelf een moment voor persoonlijke aandacht voor uw lichaam.

Je hoeft geen professional te zijn, om zuinig te zijn op je lichaam !